Varsavianistyczna szkoła

Certyfikat „Varsavianistyczna Szkoła” przyznawany jest przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy przedszkolom, szkołom i innym placówkom oświatowym za

  • upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o Warszawie,
  • promowanie aktywności twórczej uczniów w poznawaniu Warszawy,
  • podnoszenie efektywności i atrakcyjności pracy dydaktycznej związanej z poznawaniem własnego miasta,
  • integrowanie społeczności szkolnej wokół działań na rzecz Warszawy,
  • branie udziału w uroczystościach rocznicowych odbywających się w Warszawie,
  • współpracę ze środowiskiem lokalnym i instytucjami działającymi na rzecz edukacji varsavianistycznej.

 

W celu otrzymania certyfikatu placówki oświatowe są zobowiązane do realizacji następujących działań:

a) przeprowadzenie w swojej placówce cyklu co najmniej 10 zajęć na temat Warszawy – jej przeszłości i teraźniejszości, przybliżających uczniom jej historię, obiekty zabytkowe, parki i rezerwaty przyrody, powojenną odbudowę i rozbudowę miasta oraz czasy współczesne, realizowanych przez różnych nauczycieli.

b) przygotowanie przez uczniów „gazetki” o tematyce warszawskiej i umieszczenie jej na tablicy szkolnej lub na stronie internetowej placówki oświatowej. Placówki, które wydają gazetkę szkolną mogą publikować w niej artykuły o tematyce varsavianistycznej. Spełnieniem 3 tego warunku jest także inna publikacja o tematyce varsavianistycznej, dokumentująca pracę uczniów i nauczycieli.

c) przeprowadzenie minimum pięciu wycieczek po Warszawie (mogą to być np. klasyczne wycieczki szkolne, ale także rajdy, gry terenowe, spacery z przewodnikami, itd. Wycieczki mogą być zorganizowane przez placówkę uczestniczącą w zdobywaniu certyfikatu lub inną placówkę, organizację lub stowarzyszenie. Przy ocenianiu placówek szkolnych mile widziane są wycieczki organizowane w czasie wolnym od nauki.

d) uczestnictwo uczniów w co najmniej dwóch uroczystościach rocznicowych odbywających się w Warszawie (nie dotyczy przedszkoli).

e) zorganizowanie i przeprowadzenie co najmniej jednego konkursu o tematyce warszawskiej, np. plastycznego, fotograficznego, konkursu wiedzy itd. lub udział w konkursie „warszawskim” przygotowanym przez inną placówkę.

f) zorganizowanie w swojej placówce co najmniej dwóch spotkań z ciekawymi postaciami związanymi z Warszawą. Mogą być to np. spotkania z kombatantami, przedstawicielami samorządu lokalnego, autorem książki o tematyce warszawskiej, znanym varsavianistą, np. członkiem Towarzystwa Przyjaciół Warszawy itd. Zalicza się tu także spotkania związanych tematycznie z Warszawą, np. z policją czy strażą miejską na temat historii miasta, rodzicami o ich pracy itd.

g) zdobycie na terenie Warszawy przez uczniów, działających w Szkolnym Kole Przyjaciela Warszawy, odznak (w dowolnym stopniu) nadawanych przez Towarzystwo Przyjaciół Warszawy odznaki Młody Przyjaciel Warszawy (szkoły) lub Mały Przyjaciel Warszawy (szkoły i przedszkola) i/lub odznaki Strażnik Pamięci Cmentarza Powstania Warszawskiego Regulaminy zdobywania wszystkich odznak znajdują się na stronie www.tpw.org.pl. Dokumentację potwierdzającą zdobycie przez uczniów ww. odznak przechowują nauczyciele w szkołach, do siedziby TPW należy dostarczyć wersję elektroniczną dokumentacji wraz z listą zdobywców odznak. Zaliczyć to zadanie można także zdobywając odznaki krajoznawcze PTTK związane z Warszawą – np. WOK lub Śladami Fryderyka Chopina.

h) zorganizowanie i zrealizowanie akcji „Pracuję na rzecz środowiska lokalnego”.

i) udział przedstawicieli społeczności szkolnej (nauczycieli, rodziców, uczniów) w co najmniej 5 działaniach organizowanych przez TPW, np. spacerach z przewodnikami, spotkaniach historycznych, szkoleniach, salonach przewodnickich, grach miejskich itd. Bieżące informacje o nich ukazują się systematycznie na stronie TPW – www.tpw.org.pl. Udział ten jest dokumentowany.

j) współpracy z instytucjami muzealnymi Warszawy: Muzeum Warszawy, Muzeum Niepodległości, Zamkiem Królewskim w Warszawie – Muzeum. Rezydencją Królów i Rzeczypospolitej, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz innymi.

k) Ukazywania uczniom korzyści płynących z położenia Warszawy nad Wisłą, wdrażania ich do racjonalnego użytkowania wody i konieczności jej ochrony, propagowania picia wody z kranu poprzez zakładanie źródełek w szkołach.