Propozycje kilku prostych i ciekawych zabaw domowych dla całej rodziny, rozwijających u dziecka w wieku przedszkolnym zdolności zapamiętywania i koncentracji uwagi:

Propozycje kilku prostych i ciekawych zabaw domowych dla całej rodziny, rozwijających u dziecka w wieku przedszkolnym zdolności zapamiętywania i koncentracji uwagi:

 

„UWAŻNE SŁUCHANIE ŚWIATA”

Dziecko z rodzicami kładzie się lub siada wygodnie na dywanie i słuchają uważnie odgłosów dobiegających z otoczenia, a następnie o nich rozmawiają (np. słyszę szum wiatru, słyszę odgłos samochodu, słyszę krople deszczu, słyszę szczekanie psa, śpiew ptaszka ….).    

 

„RYMOWANKI”                                                                                                                           
nauka krótkich rymowanych wierszyków, wyliczanek np.

Raz i dwa, raz i dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,                                                                                                       
pies ten dziwne miał maniery.

Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
Kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.

 

 

„ZABAWY SEKWENCYJNE”

- „zabawa w telefon” /powtórz proszę numer telefonu/ zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć/                                                                                                 
 - zabawa: „jesteśmy w sklepie i kupujemy”:                                                                                         /zabawę zaczynamy mówiąc „jesteśmy w sklepie i kupujemy...”. Wymyślamy  i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, które kupujemy w sklepie, powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np:                                                                                                                                                                   mama: „kupujemy w sklepie marchew, pietruszkę”                                                                               dziecko: „kupujemy w sklepie marchew, pietruszkę, i zabawkę”                                                                           
tata: „kupujemy w sklepie marchew, pietruszkę, i zabawkę i śrubki”                                                                                      
dziecko: „kupujemy w sklepie marchew, pietruszkę, i zabawkę i śrubki i soczek”                                   Można wprowadzać różne odmiany tej zabawy poprzez zmianę początkowych zdań;                                                                                                                            
 „na urodziny Paweł dostał...”   albo  „jedziemy  na wycieczkę i zabieramy…”   

- „wagoniki słowne” /powtarzamy dziecku kilka razy pewną sekwencję słów (np. kot- medal- pies- walizka- podróż- marzec), a następnie prosimy, aby powtórzyło wyrazy w tej samej kolejności/.

 

„KOLOROWE ILUSTRACJE”

Pokazujemy dziecku ciekawą i kolorową ilustrację i prosimy, aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego, co znajdowało się na obrazku.                                                     

„ZABAWA-, CO JEST ZA PARAWANEM?”

Za parawanem układamy w rzędzie kilka przedmiotów /np. klocek, kasztan, guzik, kieliszek, cukierek/, następnie odsłaniamy. Dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawan a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów w widzianej kolejności.

„CIEKAWE HISTORYJKI”

Czytamy /opowiadamy dziecku krótką historyjkę i prosimy o uważne przysłuchiwanie się.

Przykład: „chłopczyk o imieniu Jaś poszedł w tym roku do Przedszkola. W Przedszkolu poznał nowych i miłych kolegów- Piotrusia i Bartka. Piotruś lubił samoloty, Bartuś lubił zabawę w strażaka. Na przerwach chłopcy bawili się wspólnie. Pani nauczycielka zaproponowała na lekcji dzieciom w klasie wycieczkę do ZOO. Wszystkie dzieci się ucieszyły. Dzieci pojadą na wycieczkę do ZOO za dwa tygodnie.                                                                       

Po wysłuchaniu całego opowiadania rozmawiamy i prosimy dziecko o odpowiedzenie            na kilka pytań:
· kto poszedł w tym roku do Przedszkola ?
· Kogo poznał Jaś w Przedszkolu?
· Jakie zabawy lubił Piotruś, a jakie zabawy lubił Bartuś?
· Co zaproponowała nauczycielka wszystkim dzieciom?
· Kiedy dzieci miały pojechać do ZOO?

                    

  Życzymy Państwu udanej zabawy 

 

Przygotowała: Olga Biernat - psycholog