Regulamin Rady Rodziców
Regulamin Rady Rodziców
Załącznik nr 1
Do uchwały Rady Rodziców nr 1/2018
Regulamin Rady Rodziców
w Przedszkolu nr 115
„Przedszkole Pod Klonem”
w Warszawie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek przedszkola.
2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach,
w których przebywają dzieci w trakcie realizacji przez przedszkole zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
3. Rada Rodziców posługuje się pieczątką, która brzmi:
RADA RODZICÓW
Przy Przedszkolu Nr 115
Warszawa- Targówek
Ul. Suwalska 26
03-252 Warszawa
Rozdział II
Cele rady rodziców
§ 4.
Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w przedszkolu reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających
do przedszkola, której celem jest:
- Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją przedszkola, Radą Pedagogiczną, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami
w celu doskonalenia statutowej działalności przedszkola. - Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
- Prezentowanie wobec dyrektora przedszkola, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola.
- Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- wychowawczych rodziny i przedszkola w życiu dziecka.
Rozdział III
Zadania i kompetencje rady rodziców
§ 5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 6.
- Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną przedszkolny zestaw programów nauczania i przedszkolny zestaw podręczników.
- Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian
w przedszkolnym zestawie programów nauczania lub przedszkolnym zestawie podręczników, jednak zmiana w tych zestawach nie może nastąpić w trakcie roku przedszkolnego.
§ 7.
- Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola.
§ 8.
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora przedszkola oceny dorobku zawodowego.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 9.
Rada Rodziców na wniosek dyrektora przedszkola opiniuje podjęcie działalności
w przedszkolu przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
§ 10.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola .
§ 11.
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do przedszkolnego planu nauczania
§ 12.
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów
§ 13.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku przedszkolnym.
- Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
- Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje Przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 14.
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
- Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku przedszkolnym.
- Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
- Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
§ 15.
Rozdział V
Struktura rady rodziców
§ 16.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący,
2) zastępcy przewodniczącego,
3) skarbnik,
4) sekretarz,
5) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
- Kadencja Prezydium trwa rok.
- W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
- Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania rady rodziców
§ 17.
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w terminie do 30 września danego roku przedszkolnego.
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor przedszkola i przewodniczy mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.
- Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub dyrektora przedszkola.
- Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty w przedszkolu, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
- W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor przedszkola, na zaproszenie Rady Rodziców.
- Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 18.
- Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
- Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
- Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 19.
1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania,
2) listę osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg obrad,
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 20.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.
- Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada Rodziców
i jej Prezydium ustala na początku każdego roku przedszkolnego. - Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
- Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków
do wysokości 10% ustalonych wartości. - Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie
z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi. - O przyznanie środków z funduszy Rady Rodziców mogą wnioskować:
1) Nauczyciele przedszkola
2) Rada Pedagogiczna
3) Dyrektor Przedszkola
- Rada Rodziców może zatrudnić, za wynagrodzeniem, osobę odpowiedzialną za prowadzenie prawidłowych rozliczeń księgowych.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 21
.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
- Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
- Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Przedszkola.
- Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.
Podstawa prawna
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) - art. 83 i art. 84.